Frågor och svar

Här får du svar på frågor som du behöver veta innan, under eller efter din besiktning. Här hittar du svaren på många av de frågor vi ibland får från våra kunder. Kan du ändå inte hitta det du söker är du välkommen att kontakta oss på tel: 0774-400 800 eller via vårt formulär som du hittar här.

Besiktningsperiod

  • Den 20 maj 2018 fick vi nya besiktningsreglerna i Sverige. Förändringen innebär att de fasta besiktningsperioderna, som baseras på slutsiffran i registreringsnumret, har ersatts av rörliga besiktningsperioder. Läs mer om de nya besiktningsreglerna och se din besiktningsperiod här.

Betalning

  • För kontrollbesiktning personbil tillämpar vi en marknadsanpassad prissättning. Priset kan därför varierar mellan stationer och dag samt tid på dygnet. Se bokning för aktuellt pris på din station. 

  • När du bokar besiktning via vår webbplats erbjuder vi olika betallösningar via Klarna. Klarna erbjuder faktura (gäller endast privatpersoner), kort eller direktbetalning. Du väljer själv betalmetod via Klarnas betallösning. Villkoren för betalning framgår när du väljer betalningsmetod eller läs mer här: https://www.klarna.com/se/villkor/.

    Det är endast möjligt att betala i samband med nybokning och vid bekräftelse- eller ombokning av föreslagen tid, som inte är förbetald.

  • Du bekräftar tiden genom att betala in avgiften med inbetalningskortet eller på besikta.se. Naturligtvis kan du också boka om till en annan tid eller Besiktastation, på besikta.se eller genom att ringa vår kundtjänst på tel 0774-400 800.

    Vill du inte ha den föreslagna tiden kan du bortse från inbetalningskortet (det innebär ingen betalningsskyldighet), tiden avbokas då automatiskt. Det går bra att använda inbetalningskortet till en ny tid så länge det rör samma fordon.

  • Ja, det går bra att betala på besiktningsstationen, men för att den föreslagna tiderna som står på inbjudan ska gälla, måste du ha förskottsbetalat. Tid som du bokat själv (även föreslagna tider som ombokats) går bra att betala direkt på stationen. Du kan betala med VISA eller MasterCard. Tänk på att alla våra stationer är kontantfria.

  • Tidigare följde inbetalningarna både fordonet och ägaren. Nu följer inbetalningarna endast med fordonet. Vid ägarbyte bokar den nya ägaren en egen tid. Om du sålt bilen, kom ihåg att avboka tiden och kontakta kundtjänst för återbetalning.

  • Till privatkund erbjuder vi olika betallösningar via Klarna. Klarna erbjuder faktura (gäller endast privatpersoner), kort eller direktbetalning.

    Företag kan ansöka om att bli faktureringskund eller betala genom autogiro hos Besikta. Som företagskund kan du självklart även betala i internetbokningen. Klicka här för att komma till ansökan om att bli faktureringskund eller här för ansökan om Autogiro.

  • Ja, kontakta kundtjanst@besikta.se.

  • VISA och Mastercard.

  • Vi tar emot följande kort på våra besiktningsstationer:

    • Visa
    • Mastercard
  • Behöver du boka om din tid eller byta till annan Besiktastation går det bra att göra det enligt våra avbokningsregler, läs mer här. Din gamla tid avbokas automatiskt och inbetald avgift gäller för den nya tiden.

  • Du kan avboka din bokade tid enligt våra avbokningsregler, läs mer här.

    Avgift betalad på internetbokningen:
    När du avbokar en tid som har betalats i förskott på internetbokningen sker en automatisk återbetalning till det kort alternativt det konto som betalningen kommit från. Handläggningstiden är ca två veckor.

    Avgift betalad med inbetalningskortet:
    Har du betalat via inbetalningskortet på inbjudan (inte på internetbokningen) återbetalas pengarna automatiskt vid avbokning. Återbetalningen sker via utbetalningsavi och handläggningstiden är ca 3-4 veckor. Önskas pengarna åter snabbare ber vi dig kontakta kundtjanst@besikta.se för återföring av pengarna till ditt konto.

  • Har du bokat tid och du uteblir utan att om- eller avboka tiden måste vi debitera hela avgiften eftersom vi avsatt tiden för dig. Är besiktningen förbetald behåller vi det inbetalda beloppet. Om tiden inte är förbetald faktureras hela beloppet.

Bokning

  • Du kan ange kampanjkod i steget Välj station och tid. Under fältet där du väljer station finner du "Lägg till kampanjkod" Kampanjkoden går även att ange till Kundtjänst om du bokar tid via telefon (0774-400 800). Du kan endast ange kampanjkod vid nybokning

  • Du är välkommen att ringa oss på Kundtjänst för att boka tid, tel 0774-400 800.

  • Vill du uppgradera din besiktning kan du göra det i samband med bokningen på internet, på stationen eller via Kundtjänst. Har du en husbil utrustad med gasol är du välkommen att boka det på internet när du bokar din besiktningstid, på stationen eller via telefon på 0774-400 800.

  • Vid ombokning anger du ditt registreringsnummer i bokningsportalen. Har du själv bokat en tid och skapat ett konto eller bekräftat bokningen med din mailadress och/eller mobilnummer följer du instruktionerna.

    Om din bokning inte är bekräftad med ett konto, mailadress eller/eller mobilnummer måste vi be dig kontakta Kundtjänst tel. 0774-400 800 eller kundtjanst@besikta.se.

    Har du fått en inbjudan som du önskar ändra bekräftar du din bokning i slutet av boknigsflödet med din mailadress eller/och mobilnummer.

    Vid ombokning går det utmärkt att både byta tid och station, vid ombokning försvinner din gamla tid automatiskt och eventuell inbetalning gäller för den nya tiden. Vid avbokning återbetalas pengarna automatiskt till ditt kort, har betalning skett via inbetalningskortet och OCR-nummer ber vi dig kontakta Kundtjänst för återbetalning.

  • Kontrollbesiktning för fordon upp till 3 500 kg totalvikt måste av- eller ombokas senast två timmar före bokad tid. Kontrollbesiktning för fordon över 3 500 kg totalvikt måste av- eller ombokas senast kl 12:00 dagen före bokad tid.

    Av- eller ombokning av registreringsbesiktning och övriga tjänster måste ske senast kl 12:00 dagen före bokad tid, detta oavsett fordonsslag. Av- eller ombokning av fasta tider måste ske senast 12:00 dagen före bokad tid om inget annat anges i avtalet. Har du bokat tid och du uteblir utan att avboka tiden måste vi debitera hela avgiften eftersom vi avsatt tiden för dig. Är besiktningen förbetald behåller vi det inbetalda beloppet. Om tiden inte är förbetald faktureras hela beloppet. Du kan enkelt om-eller avboka tiden på besikta.se eller vi vår Kundtjänst, tel 0774-400 800.

Däck

  • De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbil i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EU-typgodkända bilen.

  • Den däckdimension som registrerats för bilen är alltid godkänd. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:
    Belastningskrav – däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
    Hastighetskrav – vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
    Monteringskrav – frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
    Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

  • Följande gäller för däckmontage utan krav på registreringsbesiktning:
    Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
    Dessutom får byte ske utan registreringsbesiktning om följande villkor uppfylls:
    Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
    Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
    Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet. Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

    Uppgifter om de däck- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens registreringsbevis eller hos tillverkaren/generalagenten eller din märkesverkstad. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck.

  • Nej, vid besiktningen kontrollerar vi att däcket inte är skadat, att mönsterdjupet inte är mindre än 1,6 mm och att dubbade och odubbade däck inte blandas på personbil och lätt lastbil/buss. Normalt gör vi ingen kontroll av däckdimensionen. Däremot finns bedömningen körförbud för däck då ”brist som medför risk för haveri” föreligger.

  • Ja, men samma krav gäller för reservdäcket som de ordinarie däcken.

  • Ja, Besikta kontrollerar att fordonet uppfyller kravet på ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, oavsett årstid. Gäller däck till personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.

    Tänk på att det är krav på vinterdäck vid färd på svenska vägar mellan 1 december och 31 mars. Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsstation.

  • Under perioden 1 december till 31 mars är det krav på vinterdäck om det är vinterväglag. Kravet omfattar alla personbilar klass I, lätta lastbilar, lätta bussar, personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon. Minsta mönsterdjup är 3 millimeter (samma mönsterdjup gäller för släpvagn). Polisens definition av vinterväglag är när det är snö, is eller frost på någon del av vägbanan eller angränsande vägar till den där bilen framförs.

    För lastbil, buss och personbil klass II med totalvikt över 3,5 ton ska mönsterdjupet vara minst 5 millimenter på fordonets samtliga däck under perioden 1 december till och med 31 mars. Fordonets drivaxlar ska vara utrustade med vinterdäck. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon.

  • Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april och då det befaras bli vinterväglag. Om bilen har dubbdäck måste också en eventuell släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.

  • Nej, det ingår inte.

Import

  • Läs mer om alla steg vid import av fordon på Transportstyrelsens hemsida.

  • Vid köp av ett fordon utomlands ska du alltid kontrollera fordonets identitetsmärkning. Identitetsmärkningen finns normalt instansad i fordonets chassi och på en särskild tillverkarskylt.
 Identitetsmärkningen kontrolleras mot den utländska registreringshandlingen. Det är viktigt att alla tecken i identitetsmärkningen stämmer överens med den i registreringshandlingarna.

    Se till att få med alla nycklar som tillhör fordonet. Normalt lämnar fordonstillverkaren med tre nycklar.

    Kontrollera även fordonshandlingarna. Innan du lämnar säljaren ska du minst ha fått med dig en köpehandling och fordonets registreringshandling. Observera att många EU-länder har en del 1 och en del 2 av registreringshandlingen, ni måste få med er båda för att få en godkänd ursprungskontroll.

  • Om fordonet har en giltig utländsk registrering och en gällande utländsk trafikförsäkring, får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. För att få köra fordonet efter att den första veckan passerat krävs en tillfällig registrering. 
Enda undantaget är dagen då du ska utföra registreringsbesiktningen. Då får du köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsstationen, under förutsättningen att du har ett ”Bevis om avtalad tid” tillsammans med en giltig trafikförsäkring. Bevis om avtalad tid kan du begära i samband med att du bokar en tid för registreringsbesiktning.

    Ett fordon som du har importerat från ett land utanför EU eller från ett EES-land ska alltid förtullas. 
Om fordonet är nytt och importerat från ett annat EU-land ska du anmäla till Skatteverkets kontor i Ludvika att du har köpt ett fordon, läs mer på Skatteverkets hemsida.

    En kopia på köpehandlingen ska också skickas till Skatteverket. Enligt reglerna för mervärdesskatt räknas ett fordon som nytt om fordonet vid köpet körts mindre än 600 mil, eller om fordonet varit i trafik i mindre än 6 månader. Det räcker att ett av kriterierna är uppfyllt för att fordonet ska räknas som nytt när det gäller mervärdesskatt.

Inför besiktningen

  • Ja, om alla kontrollmoment går att genomföra.
    Men kan exempelvis provkörning och retardationsprov (bromsprov) inte utföras på grund av halt väglag kan besiktningen inte genomföras.

  • Våra checklistor hittar du här.

  • I normalfallet ja, det finns dock undantag för vissa EG-typgodkända fordon. Vi kontrollerar då de bilbälten som finns med vid besiktningstillfället Befintlighetskontroll av bilbälte på EG-typgodkända bilar:

    EG-typgodkänd Personbil med karosserikod AF:
    Antalet passagerarplatser och tillhörande bilbälte får vara färre än registrerad uppgift.

    EG-typgodkänd Personbil:
    Lätt urtagbara (utan verktyg) säten med tillhörande bilbälte behöver inte vara med vid besiktningstillfället.

    EG-typgodkänd Lätt lastbil:
    Antalet passagerarsäten med tillhörande bilbälte får minskas till en, i de fall där antalet passagerare är angivet till två.

    EG-typgodkänd Buss:
    Ingen kontroll av att passagerarantal stämmer mot registrerad uppgift.

  • Ja, dörrarna måste man kunna öppna antingen från insidan eller från utsidan.

  • I normalfallet ja (se registreringsbevis), det finns dock undantag för vissa EG-typgodkända fordon. Vi kontrollerar då de säten som finns med vid besiktningstillfället Befintlighetskontroll av säten på EG-typgodkända bilar:

    EG-typgodkänd Personbil med karosserikod AF:
    Antalet passagerarplatser och tillhörande säten får vara färre än registrerad uppgift.

    EG-typgodkänd Personbil:
    Lätt urtagbara (utan verktyg) säten med tillhörande bilbälte behöver inte vara med vid besiktningstillfället.

    EG-typgodkänd Lätt lastbil:
    Antalet passagerarsäten med tillhörande bilbälte får minskas till en, i de fall där antalet passagerare är angivet till två.

    EG-typgodkänd Buss:
    Ingen kontroll av att passagerarantal stämmer mot registrerad uppgift.

  • Nej, bilbarnstolen kan vara kvar under besiktningen.

  • Nej, men kom ihåg att ta fram varningstriangeln.

  • Ta då med dig den samt eventuell nyckel till besiktningen.

  • Alla uppgifter om bilen som besiktningsteknikern behöver finns i en handdator. Är det en efterkontroll är det bra om du tar med protokollet från föregående kontrollbesiktning. Vid andra slags besiktningar kan dokument krävas. Om du har en löstagbar dragkrok, ta med denna och nyckel. Kom också ihåg att ta fram varningstriangeln.

  • Kontrollera att luckor och dörrar är olåsta. Det går bra att göra en gasolkontroll hos oss utan att du tar med gasoltuben.

  • Det blir en anmärkning i protokollet och felet måste åtgärdas snarast. Om bristen är kvar vid nästa besiktningstillfälle resulterar det i en anmärkning och krav på efterkontroll.

  • Om din lastbil eller släp kan vara lastat beror på vilken station du ska besöka. Vi har stationer med lastbilsbana och "grop" men även mindre stationer där släpet måste vara olastat.

    Tunga fordon kan utan problem vara del-lastat med ca 2-5 ton. Full-lastade fordon kan vi tyvärr inte besikta.

    Vänligen kontakta oss på kundtjanst@besikta.se för mer information om vad som gäller för den stationen du har bokat tid vid.

Kallelse

  • Du som äger personbil, lätt husbil, MC, lätt lastbil eller lätt buss får en inbjudan med förslag på tid när det är dags för kontrollbesiktning. Alla fordonsägare med fordon som är i trafik och som bor i närheten av en Besiktastation får en påminnelse när det är dags att besikta.

  • Du som äger personbil, lätt husbil, MC, lätt lastbil eller lätt buss får en inbjudan med förslag på tid när det är dags för kontrollbesiktning. Vi skickar ut inbjudan sex till tio veckor före den föreslagna tiden.

    Passar tiden så bokar du den genom att betala in besiktningsavgiften före sista datum. Betalningen bör göras fem bankdagar före sista datum för att hinna registreras. Vill du ha en annan tid är du välkommen att boka om den på internetbokningen. Du kan också boka ny tid genom att ringa Besiktas Kundtjänst 0774-400 800.

    Du som har andra fordon än ovan får självklart också en inbjudan, dock utan förslag på tid men med en påminnelse om att boka tid för ditt fordon.

    Vi försöker ge våra kunder en tid baserad på senaste besiktningen när det gäller station, månad och klockslag, förutsatt att inget ägarbyte skett sedan den senaste besiktningen. I vissa fall skickar vi enbart en påminnelse om att besiktningsperioden snart går mot sitt slut och att det är dags att boka en tid för besiktning.

  • Ja. Privatpersoner kan registrera ett konto på besikta.se där man själv kan administrera sina utskick. Via kontot kan du lägga till dina fordon och välja hur du vill ta emot inbjudan: via e-post, sms eller postalt.
    Registrera dig här.

  • Personbilar, lätta lastbilar, lätta husbilar, lätta bussar och MC får förslag på tid i inbjudan. Detta gäller bara fordon som är i trafik och ägda av privatpersoner – inte bilar ägda av företag/juridisk person.

  • När vi skickar ut förslag på tider baserar vi tid och stationsval på den senaste besiktningen. Om du förra gången besiktade fordonet på en annan station än den närmaste så får fordonet en inbjudan till denna station i år – förutsatt att fordonet inte bytt ägare sedan dess. Självklart kan du boka om tid och plats via internet eller telefonbokning.

  • Det kan bero på olika saker:

    • Att du senast besiktade fordonet på en station som inte ligger närmast din postadress
    • Att bilen ägs av ett företag/juridisk person, vid leasing eller liknande
    • Att ett ägarbyte har skett strax efter tidpunkten för uttaget ur Bilregistret
    • Att adressen i Bilregistret inte stämmer eftersom personen har flyttat
    • Att du som fordonsägare är ansluten till NIX-registret (eller liknande tjänst), eller har begärt reklamspärr hos Transportstyrelsen
    • Att ägaren till fordonet har avlidit eller flyttat utomlands vilket innebär att den juridiska personen för fordonet upphört enligt Patent- och registreringsverket
    • Att fordonet är avställt vid tidpunkten för uttaget ur Bilregistret
    • Att fordonet har körförbud vid tidpunkten för uttaget ur Bilregistret

    Vi utgår från tidpunkten för din senaste besiktning. Om det var i slutet av besiktningsperioden försöker vi planera in en liknande tid för årets kallelse. Det kan vara en anledning till att du inte fått din inbjudan ännu. För att det ska vara lättare för dig att komma ihåg och planera in den tid vi föreslår skickas inbjudan ut sex till tio veckor före den föreslagna tiden. Det är dock alltid ägarens ansvar att hålla reda på när fordonet ska besiktas. Vår inbjudan är enbart en påminnelse.

  • Det kan bero på ett antal saker:

    • Tiden avbokas automatiskt om avgiften inte har betalats in i tid
    • Tiden avbokas automatiskt om referensnumret är felaktigt eller inte har fyllts i
    • Tiden avbokas automatiskt om fel belopp – lägre än avgiften – är ifyllt.
    • Tiden avbokades automatiskt pga ägarbyte. Vid ägarbyte måste nya ägaren boka en egen tid.

Miljö

  • Pulsair-systemet renar avgaserna genom att frisk luft tillförs i avgasgrenröret, så nära avgasventilen som möjligt. Den extra luften åstadkommer efterbränning av koloxid och kolvätegaser som inte förbränts i motorn.

  • Om koloxidhalten i avgaserna från en äldre bil är för hög bör du anlita en verkstad för att göra en ordentlig motorservice. Då kan du få en bil med lägre bränsleförbrukning, mindre koldioxidutsläpp och bättre körbarhet. Om du justerar förgasaren på egen hand kan utsläppen av andra föroreningar öka och körbarheten bli sämre.

  • Avgaserna ger upphov till många olika skador, både på vår natur och på oss själva. Kväveoxider (NOx) har en gödande effekt på mark och vatten. Överskottet på kväve i marken läcker ut till våra kustområden och bidrar till övergödningen i havet. Kväveoxider i luften kan t.o.m. i låga halter irritera andningsorganen och orsaka astma. Svaveloxider (SOx) och kväveoxider orsakar försurning av vatten och marker. Koldioxid (CO2) leder till att klimatet på jorden blir varmare genom att utstrålningen av värme från jorden bromsas upp (växthuseffekten). Koloxid (CO) ger andningsbesvär och kan ge upphov till störningar i nervsystemet. Kolväten (HC) kan påverka arvsanlagen och orsaka cancer. Sot och partiklar leder till besvär med luftvägar och andning.

  • På bensindrivna personbilar från 2002 samt dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo, gör vi en elektronisk miljökontroll, OBD-kontroll. Kontrollen genomförs med hjälp av ett diagnosverktyg som kopplas in i ett uttag som normalt sitter under instrumentpanelen. Verktyget läser ut samtliga registrerade felkoder som påverkar bilens utsläpp.

  • Opacitetsmätning innebär kortfattat att avgasernas förmåga att absorbera ljus mäts. Ju mer föroreningar som finns i avgaserna, desto mer ljus absorberas. Vid opacitetsprovet mäts halten av sot- och oljepartiklar i avgaserna. I rörtäthetsprovet som vi använde tidigare mättes endast svärtning av sotpartiklar.

  • Utsläppskontrollen på bensinmotordrivna bilar sker genom mätning av koloxid (CO)- och kolväte (HC)-halten vid tomgång samt mätning av CO-halt och lambdavärde vid förhöjd tomgång.

  • Lambdavärdet är ett tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning). Det finns speciella motorkonstruktioner som under vissa förhållanden arbetar med luftöverskott, d.v.s. med lambdavärden betydligt över 1,0.

  • Vevhusventilation var den första avgasreningen infördes i Sverige (1969). Sluten vevhusventilation minskar hälsoriskerna, särskilt för dem som sitter i bilen. Sluten vevhusventilation gör att koloxid och kolvätegaser som uppstår vid förbränningen leds tillbaka in i motorn och inte släpps ut i fria luften.

  • EGR-systemet återleder en mindre mängd avgaser till förbränning och kan halvera utsläppen av kväveoxider. För att systemet ska fungera ordentligt är det viktigt att EGR-ventilen och dess anslutningsrör hålls rena invändigt. Om EGR-systemet inte fungerar ökar utsläppen av kväveoxider kraftigt.

  • Katalysatorn minskar utsläppen av koloxid, kolväten och kväveoxider. Avgaserna från en varm katalysatorbil innehåller bara en tusendel av den giftmängd som finns i avgaserna från en kall äldre bil utan katalysator.

  • Ja, använd gärna motorvärmare när det är kallare än 10 plusgrader, dock max 1,5 timme. Då minskar bränsleförbrukningen och utsläppen så pass mycket att det gott och väl väger upp den el som motorvärmaren förbrukat.

Priser

  • Se våra priser här.

Teknik

  • Du kan på ett tidigt skede se om något inte står rätt till på din bil.

  • Sedan 1 september 2013 är det nya regler som innebär att en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd dragkrok eftermonterad, inte längre behöver genomgå en registreringsbesiktning (gäller inte husbil.) De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterat en typgodkänd dragkrok som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifterna om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret.

    Dragkroken ska vara monterad enligt monteringsanvisningarna. De nya reglerna gäller även för en EU-typgodkänd lätt lastbil och kopplingsanordningen som monterats ska vara typgodkänd och avsedd för fordonet, samt ska uppgifter om maximal släpvagnsvikt finnas i Vägtrafikregistret. För lätta lastbilar finns det dock vissa undantag, om dragkroken monterats i eller på en bakgavellyft eller ett särskilt eftermonterat bakre underkörningsskydd så ska fordonet registreringsbesiktigas.

    Har du monterat dragkrok på annat fordonsslag måste fordonet göra en enkel registreringsbesiktning inom en månad. Monteringsanvisningen ska tas med till Besikta. Vid montering, kontrollera att identifieringsskylten sitter på draganordningen och att den överensstämmer med monteringsanvisningen. Från och med den 1/1-2014 måste kunden vid registreringsbesiktningen redogöra för de ändringar som är gjorda på fordonet. Här finns blanketten
 Ändringar Fordon.

    I samband med demontering behöver man inte registreringsbesiktiga fordonet under förutsättning att uppgifterna om dragkroken inte finns i Vägtrafikregistret. Finns uppgifterna noterade i Vägtrafikregistret om kula eller demonterbar kula och man ha plockat bort kulan så ska fordonet registreringsbesiktigas.

    Vid frågor kontakta Kundtjänst, tel 0774-400 800.

  • Felen ska åtgärdas direkt. Fordonet får inte användas mer än vad som är nödvändigt för att felen ska kunna åtgärdas. Om felet kvarstår vid nästa besiktningstillfälle resulterar detta i en anmärkning med krav på efterkontroll.

  • Om fordonet har sådana fel att det får körförbud, måste fordonet bärgas från besiktningsstationen. Körförbud gäller tills ny besiktning utförts. När felen är åtgärdade får fordonet köras till besiktningsstation för kontroll.

  • Felen ska åtgärdas snarast, och fordonet måste återkomma för en efterkontroll hos ett besiktningsorgan eller en ackrediterad verkstad.

  • Leder inte till efterkontroll, men det blir en anmärkning i protokollet och ska vara åtgärdat innan nästa kontrollbesiktning eller efterkontroll.

  • Leder inte till efterkontroll, men det blir en anmärkning i protokollet och ska vara åtgärdat innan nästa kontrollbesiktning eller efterkontroll.

  • Leder vanligtvis inte till efterkontroll, då det inte ingår i vår kontroll. Är fordonet dock utrustat med xenon- eller ledstrålkastare, så måste strålkastarrengöringen fungera.

  • Då blir det efterkontroll. Den får inte heller vara utrustad med enbart miles-gradering, det vill säga ”miles per hour”. Hastighetsmätaren måste dessutom kunna avläsas i mörker utan problem.

  • ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS).

    Ny föreskrift från Transportstyrelsen – kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:

    Sedan 18 mars 2013 kontrollerar vi varningsanordningar för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.

  • Fastställda gränsvärden (CO- och lambdavärden) ska även uppfyllas vid uppvarvning av motorn. Praktiskt görs kontrollen vid ca 2 000 varv per minut om inte fordonstillverkaren har angivet ett annat varvtal.

  • Det är från bilens egna övervakningssystem och självtester som vi hämtar informationen, ev. felkoder lagras i bilens styrboxar.

  • Felkoderna är standardiserade och är samma för alla fordonstillverkare när det gäller den obligatoriska kontrollen (OBD) och följer en standard som är bestämd inom EU.

  • Tillverkaren av fordonet tillhandahåller diagnosen för att verkstaden ska kunna serva och laga bilens alla system.

  • Vid kontrollbesiktningen, Besikta Säker Standard, läser vi av system som övervakar bilens utsläpp (ingår i den obligatoriska kontrollbesiktningen) samt ABS-bromsarna och krockkuddarna (frivilliga kontroller som inte rapporteras till Transportstyrelsen, utan som vi gör för din säkerhets skull).

    För en mer utförlig kontroll, kan du uppgradera till något av våra tilläggspaket Plus eller Komplett. Då kontrollerar vi bland annat säkerhetssystemen för bromssystem samt motorstyrning.

Registreringsbesiktning

  • Grundkraven för att kunna klassificera en personbil till lätt lastbil är att det ska framgå att fordonet i huvudsak är avsett för transport av gods och inte passagerare.

    Villkor för klassificering till lastbil:

    - Personbilen ska vara av s k "kombiutförande" alternativt halvkombiutförande.
    - Den sammanlagda vikten för det antal passagerare som fordonet är inrättat för vid besiktningstillfället ska vara mindre än hälften av bilens totala maxlast.
    - Lastutrymmets längd bakom lastförskjutningsskyddet ska vara minst 170 cm när samtliga säten är monterade och/eller uppfällda, eller
    - Om längden är kortare än 170 cm, ska lastutrymmets volym bakom monterade säten var minst lika stort som volymen för personer.
    - Fordonet ska förses med lastförskjutningsskydd (vi kan inte krävan någon speciell provning av lastförskjutningsskyddet)
    - Lastförskjutningsskydd är främre skåpvägg, mellanvägg, galler, nät eller liknande som skiljer lastutrymmet från utrymme för förare och medåkande
    - Är lastförskjutningsskydd placerat så nära framförvarande säte att passagerare riskerar slå huvudet mot skyddet vid t.ex. påkörning av fordonet bakifrån, skall den framåtvända ytan vara försedd med stoppning.
    - Lastförskjutningsskydd skall - om inte annat medgivits täcka, lastutrymmets hela tvärsnittsyta
    - Lastförskjutningsskyddet bör också vara så pass stabilt att det kan ha avsedd funktion om man ser till de allmänna säkerhetskraven (alltså bör inte skyddet vara någon uttagbar vägg eller enklare skiva som inte kan hålla lasten).
    - För fordon utrustade med sidokrocksgardiner så medges visst uttag ur lastförskjutningsskyddet för att underlätta för sidokrocksgardinens funktion. Uttaget får maximalt ge en öppning med 150 mm på bredden mätt mot fordonets inre sidovägg och 500 mm på höjden mätt från fordonets innertak, eller i den omfattning som fordonstillverkaren anser är nödvändigt
    - Lastförskjutningsskyddet ska vara placerat i anslutning till förar- och passagerarsätet.

    Lastförskjutningsskydd

    Baksäte 

    Vid omklassificering av personbil, kombi eller halvkombi, till lastbil ska i normalfallet hela baksätet, sittdyna och ryggstöd, demonteras. Undantag från denna princip kan göras i de fall baksätets ryggstöd i nedfällt läge utgör lastplan och bildar en helt plan lastyta även om sittdynan är kvar, t.ex. i en kombi. Om lastytan i dessa fall inte blir helt plan är det tillräckligt om sittdynan tas bort om lastytan då blir plan. Ryggstödet ska låsas i sitt nedfällda läge av lastförskjutningsskyddet eller på annat stadigvarande sätt. 

    Bilbälten 

    Bilbälten behöver inte demonteras. Många bilar har i dag bältessträckare som standard även i baksätet, därför ska vi inte kräva att bälten demonteras då detta kan äventyra bilbältets funktion vid en eventuell återställning av fordonet till personbil.

  • Från bromsad till obromsad.

    Bromsen skall varaktigt sättas ur funktion exempelvis genom demontering av vajrar, stag och övriga bromsdetaljer.

    I första hand rekommenderas att byta ut påskjutsanordningen till en fast monteringsplatta för obromsad släpvagn.

    I annat fall skall påskjutsanordningen göras obrukbar genom att en rörhylsa eller liknande spärrar den i utdraget läge (stumt monterad). Andra åtgärder där man gör åverkan på påskjutsanordningen som tex svetsning eller att man borrar skall styrkas av komponenttillverkare.

    Var uppmärksam på kravet på parkeringsbroms på tjänstevikt mer än 400 kg på släp tagna ibruk innan 1/7 2010.

    Om totalvikten förändras ska Tillverkarskylten vara anpassad till den nya totalvikten på fordon från och med ibruktagandedatum 1 januari 2005. Detta kan komma i fråga ifall den ursprungliga totalvikten sänks till 750 kg ( se exempel nedan).

    Exempel: På en släpkärra med totalvikt 1000 kg demonteras bromsen. Ny totalvikt 750 kg.

     

  • Se TSFS 2013:63 kapitel 5, § 22

    Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda

    22 § Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på personbil, lätt lastbil och lätt buss som tagits i bruk före den 1 januari 1993, får bilen i stället för kraven i 5–10 §§ uppfylla följande krav.

    1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 49 och 50 §§.
    2. Vid byte till dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 51 § 1 och 2.

    23 § Byte av växellåda från automatiskt växlad till manuellt växlad eller omvänt kan göras på lätt bil som tagits i bruk före den 1 januari 1993.

    TSFS 2013:63 41 kap

    Avgasrening
    49 § Ombyggd bil med bensinmotordrift av 1969 eller senare årsmodell, ska om bilen har fyrtaktsmotor vara utrustad med ett slutet vevhus-ventilationssystem. Inga föroreningar får tränga ut till ytterluften från motorns vevhus eller från ventilationssystemets slangar, anslutningar etc. Utsläppen i avgaserna vid tomgång får inte överstiga 4,5 volymprocent kolmonoxid.

    50 § En ombyggd bil med bensinmotordrift som är av 1976 eller senare årsmodell, ska vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponenter ska ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna ska uppfylla avgasreningskraven i bilaga 1 till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:54) om kontrollbesiktning.​

    51 § En ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 till och med 1999 års modell, får i stället för kraven i 5 kap. 5–14 §§ uppfylla följande krav. 

    1. Röktäthet i avgaserna vid fri acceleration ska uppfylla kraven i bilaga 1 till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:54) om kontrollbesiktning. 
    2. Om bilen är utrustad med en köldstartsanordning ska anordningen inte vara i funktion efter att motorn startat. Med köldstartsanordning avses en anordning på insprutningspumpen med vilken den insprutade bränslemängden tillfälligt kan ökas för att underlätta start av motorn.​

  • Nytt intyg från tillverkare, generalagent, teknisk tjänst eller provrapport som visar att tillämpliga avgaskrav enligt TSFS 2013:63 eller beroende på ibruktagandetidpunkt TSFS 2016:22 bilaga 1 uppfylls.

  • (Lätta bilar tagna i bruk 1993-01-01 eller senare vilka omfattas av ett avgascertifikat)
    För fordon som ändrar motoreffekt krävs nytt avgascertifikat och möjligen beroende på ibruktagandedatum uppgifter om bränsleförbrukning och utsläppsvärden.

    Som alternativ till detta:

    - om det gäller ett enskilt fordon som provats skall vid registreringsbesiktningen lämnas en provrapport (Typ 1 prov) enligt bilaga II i 70/220/EEG alt EG715/2007 eller enligt bilaga 4 i ECE-reglemente 83 som visar att det aktuella fordonet uppfyller ställda krav. Ett nytt CO2-värde ska finnas framräknat. Observera att vi inte accepterar intyg utan endast provrapport gällande aktuellt fordon.
    - om det gäller en fordonstyp ska fullständiga provrapporter enligt de tekniska krav som finns i direktiv 70/220/EEG alt EG 715/2007 eller ECE-reglemente 83 lämnas vid registreringsbesiktningen. Observera att vi inte endast kan acceptera intyg utan vi måste alltid ha en provrapport (i vissa fall kan vi lagra dessa centralt). Det krävs också en ny testrapport angående bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp enligt direktiv 80/1268/EG alt EG 715/2007.

    Fordonet måste efter förändringen uppfylla minst samma kravnivå som gällde vid första registreringen.

    Ändring av motoreffekt för bilar (Gäller ej ombyggda eller amatörbyggda bilar)
    Som praxis kan följande gälla om ej annat sägs i uppgifter från tillverkare.

    - motoreffekten får höjas max 20% och
    - vridmomentet max 10%

    Båda uppgifterna gäller utifrån den ursprungliga motorn.

    Observera eventuella avgaskrav beroende på bilens ibruktagandedatum

    Motoreffekt
    2 § Bil med förbränningsmotor som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare, ska ha en motoreffekt som fastställts 1. enligt direktiv 80/1269/EEG (se 2 kap. 44 §), eller

    2. enligt ECE-reglemente 85 (se 3 kap. 1 §)

    3 § Bil som tagits i bruk före den 1 januari 2005, ska ha en motoreffekt som fastställts enligt direktiv 80/1269/EEG (se 2 kap. 44 §) eller enligt annan likvärdig effektnorm.

    4 § Vid deklaration av en bils motoreffekt ska denna anges i kW.

    Kommentar 2§2
    ECE 85 obligatoriskt vid ibruktagande från och med 2014-01-01.

  • Typgodkännandenumret saknas i registreringshandlingen
    exempelvis e4*2002/24*0142*01 får inte finnas i handlingen.

    Effektreducerande anordning Effektbegränsning ska vara fackmannamässigt utförd. Reduceringen får åstadkommas genom:

    - Förändringar i bränsle och/eller tändningssystem (databoxar)
    - Begränsningar i motorns genomströmningssystem (förgasare, ventilsystem, avgassystem)
    - Begränsning av trottelöppning samt begränsning av gasspjällsöppning får utföras med en fast monterad begränsning. Begränsningen ska vara konstruerad och monterad så att den inte påverkar gasreglagets funktion. Risk för funktionsstörning, t.ex. i form av ihakning får inte uppstå och därför kan t.ex. vanlig vajerstopp inte accepteras.

    Motoreffekt Den nya effekten ska fastställas vid registreringsbesiktning. Effekten anges enligt ev. provprotokoll.

    Som underlag för effektangivelsen får följande uppgifter användas:

    1. Uppgift från tillverkaren om typ av "nedtrimningssats" samt uppgift om den motoreffekt och effektnorm som gäller efter montering. Monteringen ska bekräftas genom intyg som lämnas vid besiktningen och som utfärdats av den som monterat nedtrimningssatsen.
    2. "Nedtrimningssats", godkänd av officiellt provningsorgan och tillgänglig på den öppna marknaden. Uppgift om typ av reducering, bekräftelse från officiellt provorgan om effekt och effektnorm, samt intyg av den som monterat nedtrimningssatsen om att utrustningen är monterad, ska lämnas vid besiktningen.
    3. För motorcyklar där uppgift från tillverkaren om nedtrimningssatser saknas, kan effekten fastställas sedan provning utförts i enlighet med nedanstående anvisningar.

    Uppgift om hur reducering av effekten gjorts samt att monteringen kontrollerats ska anges i effektintyget. Effektmätningen sker i provbänk som accepterats av Besikta. Mätning får ske på motoraxel eller växellådans utgående axel enligt effektnorm. Mätning får också ske på drivhjulet, men ska då omräknas till motoreffekt.

    Vid provning ska motorinställningen vara optimerad.

  • Typgodkännandenumret finns angivet i registreringshandlingen exempelvis e4*2002/24*0142*01

    I ett och samma helfordonsgodkännande (COC-certificate of conformity) kan finnas olika motoreffekter. På dessa fordon kan effekten ändras om tillverkare/generalagent intygar att fordonet anpassats till överensstämmelse med version och variant med en annan effekt. Ny tillverkarskylt krävs om de nya uppgifterna inte finns med.

    Även utan uppgift om alternativ effekt i CoC kan effektändring accepteras.

    Effektreducering kan t.ex. accepteras med stöd av TüV-deklaration, TüV-GUTACHTEN (rött alt gult häfte i A5 format). Prov är då körda enligt de direktiv som påverkas. Ny skylt med nya uppgifter krävs.

  • Om de ursprungliga uppgifterna om motoreffekt mm finns i fritextfältet i registreringsbeviset så behövs inga nya intyg förutom en skriftlig redogörelse om att utrustningen för effektreduceringen demonterats. Ny skylt med rätt uppgifter krävs.

    I övriga fall krävs nytt intyg från tillverkare eller generalagent om återställandet. Ny skylt med rätt uppgifter krävs.

  • För att en ny totalvikt ska kunna åsättas på ett registrerat/ibruktaget fordon måste en teknisk förändring vara utförd på fordonet. Ändring av totalvikt kan ske uppåt eller nedåt beroende på vad som förändrats. Med en teknisk förändring avses en ändring i den tekniska konfigurationen (se definitioner). OBS! Det ska vara riktiga ändringar som har utförts vilket försvagar (för sänkning av totalvikten) eller förstärker (för höjning av totalvikten) den tekniska konfigurationen (se definition nedan). Att till exempel borra hål i en ”liten” förstärkningsfläns eller att byta ut t.ex. inredning i en husvagn är inte att betrakta som en ändring av den tekniska konfigurationen. Vissa förändringar som kan utföras på fordon som tagits i bruk fram till och med den 31 december 2004 är förbjudna på fordon som registrerats/tagits i bruk från och med den 1 januari 2005. Exempel på sådana förändringar är byte av kulhandske på släp och byte av däck på fordon. (OBS! Släpvagn/husvagn tagen i bruk med stöd av mått & vikt 97/27/EG kan inte tillämpa detta.) På fordon som registrerats/tagits i bruk från och med den 1 januari 2005 kan inte däcken på fordonet eller kulhandsken på lätta släp ligga till grund för en höjning alternativt sänkning av totalvikten. Detta sätter EG-direktiven för däck respektive kopplingsanordningar stopp för.

    Definitioner:
    Teknisk konfiguration:
    Med en teknisk konfiguration menas fordonets tekniska uppbyggnad. D.v.s. att axlar, bromsar, chassi o.s.v. är av tillverkaren angiven typ. Om någon av dessa detaljer byts ut förändras den tekniska konfigurationen. Det är tillverkaren som specificerar den tekniska konfigurationen för ett enskilt fordon eller en fordonstyp.

    Intyg och hantering vid besiktning
    Den tekniska förändringen ska vara dokumenterad av den som utfört förändringen.

    Tillverkaren/generalagent intygar den nya totalvikten samt uppgift om vad som är förändrat. De fall när intyg inte erfordras finns angivet under varje avsnitt.

    Fordonet kontrolleras med avseende på uppgivna förändringar samt mot eventuella nya krav på grund av den nya totalvikten.

    Skyltar
    Efter förändringen ska Tillverkarskylten vara anpassad till den nya totalvikten på fordon ibruktagna från och med 2005 samt EG-typgodkända personbilar före 2005. (Detta kontrolleras vid besiktningen.)

  • Kraven i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2013:63 gäller.

    För fordon som är personbilsregistrerade fastställs totalvikten till ett lämpligt, men i princip så högt värde som möjligt, se exempel:

    En personbilskombi som är tagen ibruk före 2005-01-01 med totalvikt 1950 kg, garanterad framaxelbelastning 830 kg och bak-axelbelastning 1160 kg, förses med däck 175R14. Axelbelastningen bak fastställs till 1120 kg (däckbärighet enligt STRO). Tidigare var totalvikten 98,0% av summan axelbelastningar. Ny totalvikt 98% av 830 + 1120, d.v.s. 1910 kg. En rimlighetsbedömning av den nya lastens tyngdpunkt bör dock göras.

    För en lastbil tagen i bruk före 31 december 2004 eller buss tagen i bruk före 13 februari 2004, vars däck utbytts mot sådana med lägre bärighet, fastställs den nya totalvikten till summan av garanterade axelbelastningar. Garanterad axelbelastning är då lika med däcksbärighet (enl. STRO) för de på axeln monterade däcken.
    Vägning erfordras ej om hjuldimensionen är mindre än den ursprungliga.

    Dubbelmontage till enkelmontage
    (får inte tillämpas på fordon registrerade fr.o.m. 2005-01-01)

    Vid byte från dubbelmontage till enkelmontage krävs att spårvidden är oförändrad, vilket bl.a. medför byte av fälg. Om endast inner- eller ytterhjulen demonteras måste tillverkare/ generalagent utfärda intyg om totalvikt, garanterade axelbelastningar och spårvidd.

    Ska totalvikten sänkas på fordon med boggi, t.ex. genom byte från dubbelmontage till enkelmontage på löpaxeln enligt ovan, måste nytt garanterat boggitryck anges.

  • Innan du bokar tid för registreringsbesiktning ber vi dig kontakta tillverkare eller generalagent för att undersöka möjligheten till totalviktsförändring.

    För att en ny totalvikt ska kunna åsättas på ett registrerat/ibruktaget fordon måste en teknisk förändring vara utförd på fordonet (vissa undantag finns). Ändring av totalvikt kan ske uppåt eller nedåt beroende på vad som förändrats. Med en teknisk förändring avses en ändring i den tekniska konfigurationen (se definitioner). Observera! Det ska vara riktiga ändringar som har utförts vilket försvagar (för sänkning av totalvikten) eller förstärker (för höjning av totalvikten)d en tekniska konfigurationen.

    Med en teknisk konfiguration menas fordonets tekniska uppbyggnad. D.v.s. att axlar, bromsar, chassi o.s.v. är av tillverkaren angiven typ. Om någon av dessa detaljer byts ut förändras den tekniska konfigurationen. Det är tillverkaren som specificerar den tekniska konfigurationen för ett enskilt fordon eller en fordonstyp.

    Intyg och hantering vid besiktning
    Den tekniska förändringen ska vara dokumenterad av den som utfört förändringen. Tillverkaren/generalagent intygar den nya totalvikten samt uppgift om vad som är förändrat (vissa undantag).

    Efter förändringen ska Tillverkarskylten vara anpassad till den nya totalvikten.

  • Ändrad bromsutrustning från bromsad till obromsad.
    På en släpkärra med totalvikt 1000 kg ändras bromsen från effektiv till inte effektiv. Ny totalvikt 750 kg. Intyg erfordras inte.

    Var uppmärksam på kravet på parkeringsbroms på tjänstevikt mer än 400 kg på släp tagna ibruk innan 1/7 2010.

    I första hand rekommenderas att byta ut påskjutsanordningen till en fast monteringsplatta för obromsad släpvagn.
    I annat fall skall påskjutsanordningen göras obrukbar genom att en hylsa eller liknande spärrar den i utdraget läge (stumt monterad). Andra åtgärder där man gör åverkan på påskjutsanordningen som tex svetsning eller att man borrar skall styrkas av komponenttillverkare.

    Ändrad kulhandske
    (får inte tillämpas på fordon tagna i bruk fr.o.m. 2005-01-01)
    Kulhandsken får bytas på släpvagn om kapaciteten på kulhandsken är lägre eller högre beroende på vilken totalvikt som ska åsättas. Höjs totalvikten krävs nytt tillverkarintyg, ny bromsanpassningsberäkning.

    (OBS! Släpvagn/husvagn tagen i bruk med stöd av mått & vikt 97/27/EG kan inte tillämpa detta.)

    Exempel:
    En släpkärra med kulhandske för totalvikt 1800 kg förses med ny kulhandske avsedd för 1500 kg. Ny totalvikt 1500 kg.
    Intyg och vägning erfordras inte. (OBS! Ny bromsanpassningsberäkning vid EG-broms.)

    Ändrade däck
    (får inte tillämpas på fordon tagna i bruk fr.o.m. 2005-01-01)
    Däck får bytas på släpvagn om kapaciteten på däcken är lägre eller högre beroende på vilken totalvikt som ska åsättas. Höjs totalvikten krävs nytt tillverkarintyg, ny bromsanpassningsberäkning.
    (OBS! Släpvagn tagen i bruk med stöd av mått & vikt 97/27/EG kan inte tillämpa detta.)

    Exempel:
    På en släpkärra med totalvikt 1300 kg ändras däckdimensionen från 185R14 till 175R14. Tillåten däckbelastning enligt STRO 1120 kg, med uppräkningen på 10% utnyttjad 1230 kg. Totalvikt får väljas i intervallet 1120–1230 kg.
    Intyg erfordras inte. (OBS! Ny bromsanpassningsberäkning vid EG-broms.)

     

  • Allmänt
    På fordon som tagits i bruk med stöd av mått & vikt 97/27/EG får inte däckbyte eller byte av kulhandske ligga till grund för en teknisk förändring. Det är endast en ändring av den tekniska konfigurationen som kan ligga till grund för en totalviktsändring. Detta oberoende om fordonet tagits i bruk före eller efter den 1 januari 2005.

    De fordon som omfattas har 97/27/EG angivet i fältet för fritext på registreringsbeviset.

    Släpvagn och Husvagn
    Följande underlag ska inlämnas i samband med en ändring av totalvikten på en släpvagn/husvagn som tagits ibruk med stöd av 97/27/EG:

    - Ett intyg från tillverkare/generalagent på vilken ändring som utförts i den tekniska konfigurationen (se definition).
    - Ett intyg med den nya totalvikten, garanterade axelbelastningar, tjänstevikt, tjänsteviktsfördelning, totalviktfördelning samt eventuella ändringar i måttuppgifter. (Enligt beräkning för direktivet 97/27/EG.) Beräkningsunderlaget / provrapport bifogas intyget.
    - Ny bromsanpassningsberäkning
    - Ny tillverkarskylt med den nya vikten/erna ska sitta monterad på släpet/husvagnen.

    Husvagn/släpvagn kontrollväges normalt inte, men kan göras om fordonet inte överensstämmer med intyget. (Att Totalvikten inte är lägre än tjänstevikten kontrolleras vid besiktningen). Om vägning ska utföras på husvagn ska fordonet vara utrustat med en fylld gasolflaska, fylld färskvattentank/flaska/or samt övrig utrustning som ska finnas i husvagnen.

  • Fastställande av ny, totalvikt för fordon som tagits i bruk med stöd av Nationellt Typgodkännande
    När ett fordon, vilket tidigare upptagits i typintyg för nationellt typgodkännande, inställs för registreringsbesiktning gäller samma krav som för nationellt godkända fordon vid ändring av totalvikten. Ibruktagandedatumet styr kravnivån (före respektive efter 1 januari 2005). OBS! Se nedan avsnittet för nationellt typgodkänd släpvagn (släpkärra).

    Uppgifter som finns i Trafikregistret (på reg.beviset) som gäller det nationella typgodkännandet ska inte tas bort eller ändras vid besiktningen utan stå kvar i sina ursprungliga värden. OBS! Gäller inte nationellt Typgodkänd släpvagn, se nedan.

    Exempel:
    En lastbil med skåpkarosseri inställs för reg.bes. med inredning i skåpet (hyllor och fack).
    Reg.bes hanteras på vanligt sätt, alltså mot de system, komponenter etc. som påverkas av ändringen.
    För husvagn se under avsnitt "Nationellt typgodkänd släpvagn (släpkärra)" nedan samt eventuellt under avsnitt nationellt godkänt släp "tagna i bruk med stöd av mått och vikt 97/27/EG".

    Nationellt typgodkänd släpvagn, släpkärra/husvagn som tagits i bruk med stöd av NTA/(nationellt typgodkännande gällande i Sverige)

    Allmänt:
    I det nationella typgodkännandesystemet kan ett typgodkännande för släpvagn (släpkärra / husvagn) ha identiska fordon där det bara skiljer mellan den fastställda totalvikten. De olika totalvikterna skiljer sig endast på variant eller versionsnivå. I en och samma typ (typgodkännandenummer) kan endast högst tre olika totalvikter förekomma.

    Transportstyrelsen har beslutat att det ska vara möjligt att röra sig mellan de i typgodkännande fastställda totalvikterna under fordonets livslängd.

    Om önskemål finns att ha någon annan totalvikt än det som finns angivet i typgodkännande måste en teknisk förändring utföras på fordonet och allmänna anvisningar för ändring av totalvikt följas. OBS! I detta fall ska samtliga uppgifter om nationellt typgodkännande tas bort ur registret och fordonet kan inte återgå till ett nationellt typgodkännande.

    Dokumentation vid besiktningen:
    Typgodkännandeinnehavaren (Tillverkaren/generalagenten) ska vid registreringsbesiktningen lämna ett intyg med minst följande innehåll:

    - Fordonets identifieringsmärkning
    - Typgodkännandenummer (t.ex. VV-SL-0113-00). Typgodkännandenumret ska stämma överens med uppgiften i trafikregistret eller registreringsbeviset.
    - Variant (t.ex. 570)
    - Version (t.ex. F3(A)
    - Ny totalvikt (t.ex. 1400 kg)
    - Att fordonet överensstämmer med aktuell fordonstyp

  • Tillämpas på
    Nedanstående förändring av totalvikt avser färdigbyggda fabrikstillverkade husbilar i standardutförande (vanlig husbil).
    Detta kan även tillämpas på importerade husbilar som tagits i bruk i annat land med samma förutsättningar som ovan.

    Nationellt godkänd husbil
    (lastbil kod 22)
    husbilar som klassificerats som lastbilar kan ändra totalvikten utan teknisk förändring på följande sätt:

    - Sluttillverkaren intygar att fordonet uppfyller gällande krav enligt TSFS 2013:63 (tillämpliga delar beroende på om vikten ska ökas eller sänkas från ursprunglig vikt) alternativt,
    - varje tillverkare (basfordonet, chassitillverkaren, sluttillverkaren) intygar att fordonet uppfyller gällande krav enligt TSFS 2013:63 med avseende på "sina" delar i byggnationen. (Intyget ska omfatta tillämpliga delar beroende på om vikten ska ökas eller sänkas från ursprunglig vikt). Se våra kommentarer nedan.
    - Fordon som tagits i bruk efter den 1 januari 2005 måste ha en tillverkarskylt med aktuella uppgifter monterad på bilen.

    OBS! Tänk på avgaskraven kan ändras vid förändring av totalvikten se TSFS 2013:63.

    EG-typgodkänd husbil
    I EG-typgodkännandet har de flesta tillverkarna utnyttjat möjligheten att på samma tekniska utförande ha två olika totalvikter t.ex. 3500 kg och 3850 kg. Det skiljer inget i den tekniska konfigurationen mellan de två totalvikterna. Det är endast på variant/versions nivå som det skiljer.

    Vid ändring av totalvikt på en EG-typgodkänd husbil gäller följande:
    - Sluttillverkaren (husbilstillverkaren) utfärdar ett nytt COC för det aktuella fordonet alternativt,
    - sluttillverkaren intygar att det aktuella fordonet omfattas av EG-typgodkännande med nummer, exempelvis e1*2001/116*0244*03, och att totalvikten ska vara xxxx kg. Dessutom ska på intyget finnas uppgift om Handelsbeteckning, Typ, Variant och Version samt uppgift om antalet sittplatser i det aktuella utförandet.
    - Ny tillverkarskylt ska vara monterad på bilen med aktuella uppgifter. Skylten ska utfärdas av tillverkaren, några överklistrade nya uppgifter på befintlig skylt accepteras inte.

    Någon ändring i den tekniska konfigurationen erfordras inte.

    Personbil klass II
    Beroende på vilket sätt bilen har tagits i bruk, med stöd av CoC eller nationellt godkänd, så tillämpas ovanstående efter kategori.

    Importerade husbilar
    En husbil, registrerad och tagen i bruk, med permanent registreringsbevis:

    - Vi accepterar den totalvikt som står på handlingen oavsett om den är ändrad eller ej. (Vi accepterar alltså att landet den kommer ifrån har gjort nödvändiga kontroller.) Tillverkarskylten på bilen skall stämma överens med den vikt som står i handlingen.
    - En bil som har sänkt totalvikten i registreringshandlingen (genom överstrykning i handlingen och nya vikten införd, vanligt i Tyskland) men vill t.ex. höja vikten igen. Ett nytt CoC/intyg behövs vid besiktningen. (intyget alternativt CoC ska innehålla uppgifter enligt ovanstående "Nationellt godkänd husbil" eller "EG-typgodkänd husbil") på den högre vikten samt att bilen förses med en tillverkarskylt som stämmer överens med den nya vikten. Skylten ska utfärdas av tillverkaren,
    - En bil som har en totalvikt i registreringshandlingen men kunden vill sänka eller höja vikten. Ett nytt CoC/intyg behövs med den nya vikten samt att bilen förses med en ny tillverkarskylt med den nya vikten. Det anskaffade CoC/intyg (intyget alternativt CoC ska innehålla uppgifter enligt ovanstående "Nationellt godkänd husbil" eller "EG-typgodkänd husbil") på den högre vikten samt att bilen förses med en tillverkarskylt som stämmer överens med den nya vikten. Skylten ska utfärdas av tillverkaren.

besikta-station-skylt-hgb-vala
Kontakta kundtjänst

Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst.
0774-400 800
kundtjanst@besikta.se

Öppettider kundtjänst
Måndag - torsdag
07 - 19
Fredag
07 - 17
Lördag
08 - 16
Söndag
11 - 18