Motorcyklar ska besiktas första gången senast fyra år efter det att MC:n tagits i trafik. Nästa besiktning sker senast två år därefter. När vi besiktar din MC får du gärna vara med. Då kan vi berätta mer om din motorcykel och hur du bäst tar hand om den.
Under MC:n kontrollerar vi att stommen/ramen inte är rostig eller skadad. Skador som upptäcks tidigt minskar risken för att någon del brister och äventyrar din säkerhet.
Vi kontrollerar att hjulen sitter fast och är monterade på rätt sätt. Däcken ska ha rätt mönsterdjup – minst 1 mm på hela slitbanan och vara utan skador. Vi undersöker även motorcykelns sving och framgaffel för att hitta eventuella glapp, förslitningar eller läckage. Vi spinner också upp framhjulet för att kontrollera att det inte finns missljud i motorcykelns hjullager.
Vi tittar på motorn och kontrollerar att den inte läcker bränsle eller olja. Dessutom kontrollerar vi att motorn sitter fast och att inte andra skador kan uppkomma. Vi tittar även på drivpaketet och dess förslitning, växellådans och kopplingens funktion m.m.
Vi kontrollerar de komponenter som ingår i bromssystemet. Retardation kontrolleras vid provkörning, där vi gör en faktisk inbromsning för att se dess funktion. Vi kontrollerar även om bromsarna pulserar och gör en tryckkontroll av dem. Är MC:n utrustad med ABS-system kontrolleras komponenterna för ABS.
Vi tittar bland annat på motorcykelns styrlager och risken för klämskada vid fullt styrutslag.
Vi kontrollerar att det inte finns några vassa kanter och att fordonet är utrustat enligt de gällande krav som finns.
Reflexer, backspeglar och all annan belysning som är viktiga för trafiksäkerheten kontrolleras, till exempel blinkers, bromsljus och strålkastare.
För tre- och fyrhjuliga motorcyklar ska det finnas en fungerande varningstriangel som går att montera. Montera gärna innan besiktningen.
Vi kontrollerar att hastighetsmätare och kontrollampor för exempelvis helljus och blinkers fungerar. Är MC:n utrustad med ABS-system, kontrolleras varningsanordningen för detta.
Vi provkör motorcykeln för att få en helhetsöversikt av fordonet, för att sedan kunna göra en slutlig bedömning. Finns det misstanke om att fordonet avger ett för högt buller, utförs ett bullerprov på motorcykeln.
Om din MC har vindruta, kontrolleras vindrutetorkare och spolare - se till att du har fyllt på spolarvätska innan besiktningen.
Läs mer om när du ska besikta din MC här.
Vi på kundtjänst hjälper dig med alla dina frågor, stora som små! Kontakta oss eller kika bland frågor och svar.
Vi ser fram emot att hjälpa dig!
Fyll i vårt kontaktformulär!