Besiktningens steg: A-traktor

När de nya besiktningsreglerna börjar gälla den 20 maj 2018 blir A-traktorer besiktningspliktiga. A-traktorer måste då kontrollbesiktas första gången senast 48 månader efter den månad då A-traktorn togs i bruk för första gången, och därefter senast 24 månader efter månaden för föregående godkända kontrollbesiktning. Bra att tänka på är att det är åldern på ursprungsfordonet som avgör när den ska besiktas (inte datumet för nyregistrering). Du är alltid välkommen att delta när vi besiktar ditt fordon. Då kan våra kunniga tekniker berätta mer om din A-traktor och hur du bäst tar hand om den.

Så här går en besiktning till:

1. Bärande konstruktion.

Under fordonet kontrollerar vi att karosseri och stomme inte har rostskador eller andra skador som kan försvaga fordonets konstruktion. Vi kontrollerar att ram, balkar, fästen samt viktiga infästningar, t.ex. fram- och bakvagn, sitter fast och inte har några rostskador/sprickor.

2. HJULSYSTEM

Vi kontrollerar hjulupphängning, leder, lagringar och att hjulen är rätt monterade, att däcken är skadefria och har tillräckligt mönsterdjup, det vill säga minst 1,6 mm. Vi undersöker även A-traktorns fjädring och stötdämpning. (EPA-traktor ska ha ofjädrad bakaxel.)

3. MOTOR OCH DRIVLINA

Vi kontrollerar motorutrymmet, t.ex. bromsvätskans nivå, synliga remmar samt att batteriet sitter fast. Är fordonet gasdrivet görs en läckagekontroll av bränslesystemet. Dessutom kontrollerar vi att motorn sitter fast och inte läcker olja. Vi kontrollerar även kraftöverföringen, växellådans funktion, (A-traktorer ska i normalfallet ha dubbla växellådor, s.k. nedväxling), kopplingsanordning, kardanaxel, drivknutar och drivaxlar.

4. BELYSNING OCH KOMMUNIKATION

Reflexer, backspeglar och de varnings- och kontrollampor som är viktiga för trafiksäkerheten kontrolleras, vi kontrollerar även strålkastarinställning, blinkers och bromsljus. Godkänd LGF-skylt måste sitta synligt baktill på fordonet. Vi kontrollerar om hel-/halvljus och dimljus ändrats från registrerad uppgift (LED-/xenonljus har monterats i en konventionell (även lins-) strålkastare). En fungerande varningstriangel måste också finnas i fordonet, montera gärna innan besiktningen.

5. KAROSS

Dörrar, huv, ratt, säten, säkerhetsbälten samt vindruta kontrolleras för att se om det finns skador, slitage eller om vindruta och/eller främre sidorutor försetts med färgad plastfilm. Är fordonet utrustat med krockkudde på passagerarsidan ska det finnas ett varningsmärke synligt. Traktorer är inte avsedda för transport av gods, men ska där så krävs ha ett öppet utrymme för barlast för att kunna uppnå 60% av tjänstevikten på drivande axel.

6. BROMSSYSTEM

I bromsprovet kontrollerar vi att bromsarna har jämn bromsverkan och tillräcklig kraft. Vi kontrollerar pedalvägsreserven, alltså att det finns ett avstånd mellan bromspedalen och golvet när bromspedalen är nedtryckt. Vi gör låg-/högtrycksprov på hydraulsystemet samt kontrollerar parkeringsbromsens effektivitet.

7. ÖVRIGT

Fordonets identitet kontrolleras och ska stämma med registrerade uppgifter. Traktor ska vara försedd med en registreringsskylt framtill. Vi provkör till sist traktorn där vi kontrollerar köregenskaper, styrsystem, bullernivå, bromsar, signalanordning, gör en hastighetskontroll (maxfart 30 km/h), kollar backspeglar och vindrutetorkarna. Kontrollera därför att du har fyllt på spolarvätska. Om utrustning som inte är föreskrivet för fordonet finns monterad, t.ex. säkerhetsbälte, kontrolleras denna utifrån föreskriftskrav.

Avviker traktorn uppenbart från kraven på hastighet, nedväxling, axelavstånd, fjädringssystem, karosseriets utformning eller att traktorns identitet inte kan säkerställas kommer traktorn föreläggas om registreringsbesiktning.